Zbraně školeného čtenáře
1. Příprava
a) Uvědomit si cíle četby (vyhledávací, informační, studijní)
b) Mobilizace - předchozích znalostí o tématu a zkušenosti s ním - zabere pár sekund, ale je značně účinné.
2. Aktivita
Čtenář nečeká pasivně až ho text začne bavit, páč jinak by jen oči šly po řádcích, ale nic z toho.
3. Konfrontace
Školený čtenář pravidelně, doslova co několik sekund, onfrontuje přečtené se svým cílem. Když pak dosáhne svého cíle, přestává číst.
(nechápu)
4. Čtenářské kritické myšlení
Ničemu v textu slepě nevěřit. Pravdu může mít autor nebo i já - rovnoprávnost mezi čtenářem a autorem.
5. Tichý vnitřní dialog s autorem
V duchu si s autorem povídáme - někdy nadšeně, někdy ne, někdy málo, někdy hodně.
6. Předvídání
V průběhu četby své mobilizované myšleny více či méně korigujeme. Odhadujeme co bude následovat.
7. Vcítění - empatie
Představujeme si, že sami píšeme článek.
8. Vysoké vnitřní sebevědomí
Představujeme si, že jsme odborníky v daném oboru. Že daný text čteme za účelem recenze. Zkontrolovat, ověřit, možná objevit něco nového. Mysleme si tak trochu, že se obsah dovědět nemusíme. Že už jej tak trochu známe. A můžeme být příjemně překvapeni z výsledků :-)
—————